Dr. Rogier De Langhe (BE)

Dr. Rogier De Langhe (BE)

Rogier De Langhe is econoom en filosoof aan de Universiteit Gent en essayist bij De Morgen.. Hij bestudeert al meer dan tien jaar de dynamiek van wetenschap en technologie. De laatste jaren specialiseert hij zich in de digitale revolutie en haar maatschappelijke gevolgen. Thema's: technologie, innovatie, economische geschiedenis, platforms, deeleconomie, disruptie, revoluties, zelforganisatie

Inspiratiesessie “De toekomst van retail in de kern”

"De digitalisering doet hetzelfde als wat de industrialisering de afgelopen 250 jaar heeft gedaan. Net als de Industriële Revolutie gaat de "Digitale Revolutie" niet zomaar over een aantal nieuwe businessmodellen, maar is het een verandering van hoe we de maatschappij organiseren als geheel. Om te overleven als ondernemer is het daarom meer dan ooit noodzakelijk om voorbij de eigen onderneming te kijken en te proberen begrijpen hoe de maatschappij waarin de onderneming een rol speelt, verandert. Ondernemingen die dat goed hebben begrepen, zoals Google en Facebook, scheren hoge toppen. Klassieke ondernemingen die vasthouden aan de succesrecepten van weleer, beleven moeilijke tijden.  

Platforms excelleren niet zomaar omdat ze nog een grotere schaal hebben, maar omdat ze die combineren met kwaliteit en diversiteit van het aanbod. Daar waar in klassieke ondernemingen typisch een afruil bestaat tussen prijs en kwaliteit, slagen platforms erin tegen eenzelfde prijs een veel kwalitatievere dienst of product te leveren. Platforms bieden simpelweg meer waar voor je geld. Maar ze kunnen dit niet alleen. Het platform levert de schaal, maar het zijn zwermen van kleine, lokale spelers die zorgen voor de rijkdom van het aanbod. Dit biedt kansen voor kleine zelfstandigen, op voorwaarde dat ze overstappen van een verticaal groeimodel gericht op schaalvergroting, als bureaucratie, naar een horizontaal groeimodel, als zwerm. 

Decennialang kwam het gevaar voor de kleine zelfstandige van bovenaf, van supermarkten en ketens. Die grote spelers worden vandaag op hun beurt bedreigd door nog veel grotere, digitale spelers zoals Bol.com en Amazon. Op het eerste zicht lijken kleine ondernemingen in dit verhaal van digitale disruptie dan ook een vogel voor de kat. Maar de spelregels zijn veranderd. Grotere ondernemingen worden uit de keten gesneden. Maar kleinere ondernemingen hebben in dit verhaal wel degelijk nog een rol te spelen, op voorwaarde dat ze op een slimme manier gebruikmaken van de nieuwe organisatiemogelijkheden geboden door de digitale revolutie."

Terug naar overzicht